Aktualności

Źródełko wody w szkolnej oazie z aktywnymi emocjami

Tychy

ilustracja

Ta gra słów to nic innego jak zestawienie nazw kilku projektów, które zgłosiła tyska młodzież w ramach pilotażowego Młodzieżowego Budżetu Partycypacyjnego w Tychach. Realizacja siedmiu propozycji właśnie się zakończyła. Program zakładał wprawdzie realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że prezydent miasta podjął decyzję o realizacji wszystkich.  Młodzież będzie miała niebawem okazję, by po raz kolejny wykazać się kreatywnością, bo władze miasta już zapowiedziały kontynuacje budżetu partycypacyjnego dla młodzieży.

Dziękuję wszystkim, którzy złożyli wnioski w programie. Kolejny raz przekonaliśmy się, że w Tychach mieszka wielu kreatywnych i zaangażowanych w życie naszego miasta młodych ludzi.//Pilotażowy program zakładał realizację trzech zwycięskich projektów, ale propozycje
młodzieży były tak interesujące i pomysłowe, że podjąłem decyzję o realizacji wszystkich/- mówi *Andrzej Dziuba - prezydent Tychów.

Pomysłodawcami projektu „Szkolna oaza” jest Mikołaj Figlarski i Brajan Sporys z Zespołu Szkół nr 1 im. Gustawa Morcinka. Polega on na stworzeniu miejsca przyjaznego uczniom, miejsca wypoczynku i relaksu, w którym będą odbywały się m.in. wieczory literackie, wspólne oglądanie meczy, filmów, spotkania z ciekawymi gośćmi. Projekt obejmuje także założenie Klubu Dobrej Rozmowy.

Aneta Machnio- uczennica II klasy I Liceum Ogólnokształcącego im. Leona Kruczkowskiego zgłosiła projekt „Kruczek inwestuje w zdrowie!" .

Dzięki inicjatywie Anety w szkole powstało źródełko wody pitnej i zaaranżowany wokół niego ogród wertykalny. Mamy nadzieję, że staną się symbolem zdrowego stylu życia, który poprzez szereg prozdrowotnych działań promujemy od kilku lat w naszej szkole – mówi Joanna Wojtynek- dyrektor liceum.

Młodzież z Zespołu Szkół nr 2: Bartosz Strehlau, Julia Paluch, Wiktoria Bryła, Jakub Chłosta, Szymon Byczek przygotowała projekt: „Radio o wielu twarzach", który ma „odświeżyć” szkolny radiowęzeł, ale nie tylko…
- Dzięki nowemu nagłośnieniu uczniowie będą mogli odprężyć się w trakcie przerw, a „Twarze radia”, dzięki nowej kanapie będą mogły wygodnie rozwijać swoje hobby w radiowęźle. Planujemy wprowadzić osobną muzykę, wspomagającą skupienie i przyswajanie wiedzy w strefie czwartej. Będzie to miejsce, w którym uczniowie chcący przygotować się do lekcji, będą mogli spokojnie się pouczyć - /mówią pomysłodawcy projektu.

Poprzez radiowęzeł będą także ogłaszane komunikaty dotyczące wszystkich wydarzeń oraz konkursów miejskich przeznaczonych dla młodzieży.

Patryk Stepaniuk z Zespołu Szkół nr 4 im. Janusza Groszkowskiego jest autorem projektu „Szkoła sposób na poszerzenie horyzontów", który ma pomóc młodzieży w dostępie do nowych materiałów dydaktycznych itp.

„Nowe, sportowe wyzwania na szare szkolne doznania” to z kolei pomysł Sandry Świeczak -  z II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida Zespołu Szkół nr 7. W ramach projektu zakupiono sprzęt sportowy dla uczniów. Nowe szafki otrzymali z kolei uczniowie z Zespołu Szkół nr 7 im. Janusza Groszkowskiego. Było to możliwe dzięki jednej z uczennic – Julii Szubert, która zgłosiła projekt „Szafki w szkole".

W III Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego postał projekt „KATHARSIS - aktywne emocje". Jego autorkami są Katarzyna Szczepańska i Wiktoria Pawełczyk.

Młodzieżowy Budżet Partycypacyjny będzie kontynuowany także w tym roku, dlatego w Tychach postanowiono partycypacji społecznej uczyć już od najmłodszych lat.

W grudniu w tyskiej Szkole Podstawowej nr 6 zorganizowano _lekcje obywatelskie. _Podczas zajęć uczniowie mieli możliwość zapoznania się z podstawowymi informacjami na temat partycypacji społecznej, funkcjonowania samorządów w Polsce oraz uczyli się jak skutecznie
budować społeczeństwo obywatelskie.

- Była dyskusja o tym na czym polega budżet obywatelski, co oznacza trudne słowo partycypacja społeczna czy w jaki sposób najlepiej realizować swoje pomysły by dobrze służyły innym? Dzieci i młodzież wspólnie z nauczycielem stworzyli propozycje projektów do kolejnych
edycjibudżetu partycypacyjnego. Zajęcia miały charakter pilotażowy, a wypracowane wnioski posłużą do stworzenia miejskiego programu edukacji – mówi Krystyna Rumieniuch – naczelnik Wydziału Spraw Społecznych UM Tychy.
 
Jak wskazują statystyki dziś młodzi ludzie rzadziej uczestniczą w polityce niż starsze pokolenia. Dlatego tak ważne jest obecnie rozwijanie kapitału społecznego i prowadzenie edukacji obywatelskiej.

Dodaj swój komentarz

Wywiad

ilustracja

Poparcie dla aspiracji Ślązaków

Z Łukaszem Kohutem, liderem partii Wiosna na nasze województwo rozmawia Dariusz Dyrda

więcej

Stare fotografie

ilustracja

Mąż wyrusza na wojnę

Maria Piekorz (1879-1951), szanowana akuszerka bojszowska z pierwszym mężem Grelą, który jako marynarz poległ na I wojnie światowej.

więcej

Echo historii

ilustracja

Optyka bez demonów

 Witelo – naukowiec nr 2. średniowiecza był Ślązakiem

więcej

W naszej kuchni

ilustracja

Niedoceniany długouch

Królik europejski pojawił się na Półwyspie Iberyjskim około pół miliona lat temu. Stamtąd, dzięki Fenicjanom rozprzestrzenił się po całej Europie i w rezultacie od trzech tysięcy lat gości na naszych stołach jako tradycyjne mięso - najczęściej podawane podczas świąt. Dość kontrowersyjne, bo przez wieki królik przeszedł w naszych oczach niemałą metamorfozę – od zwierzyny łownej, która zapewniała pożywny posiłek i futro pomagające przetrwać mroźne zimy, przez uciążliwego szkodnika aż po...domowego pupila.

więcej

Reportaż

ilustracja

Do Ziemi Świętej z orkiestrą symfoniczną z Bergisch Gladbach

Izrael • Projekt „Razem” niemieckich i izraelskich muzyków

więcej

Naszym tropem

ilustracja

Psia kość czyli o psach sprzed wieku

Mówi się że pies jest największym przyjacielem człowieka. Szczęśliwy czworonóg obdarzy swojego pana miłością bezwarunkowo. Na pewno każdy słyszał kiedyś w swoim życiu historie o psie, który czekał na swojego pana na jego grobie. Pies jest przyjacielem, przewodnikiem, opiekunem,’ obrońcą; jest tym wszystkim dla człowieka, w zależności czego potrzebuje. Mówi się, że pies upodabnia się do swojego ludzkiego towarzysza, ale warto pomyśleć, jak my zmieniliśmy psa, tylko po to by sprostał naszym - czasem dziwnym - wymaganiom.

więcej

Partnerzy